Je hebt het misschien gevolgd in het nieuws: enkele grote banken gaan hun klanten compenseren omdat ze een te hoge rente hebben betaald over hun consumptief krediet. Had of heb jij zo’n krediet? Moet je dan in actie komen?
Veel mensen met een doorlopend krediet betalen daarover een variabele rente die per periode kan wisselen. Een aantal klanten diende daarover klachten in bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Zij vonden de te betalen rente te hoog, soms wel 12 procent, terwijl over de hele linie de rentes juist daalden.
In de pas
Het Kifid heeft een aantal van deze klanten gelijk gegeven: consumenten mogen namelijk verwachten dat de rente op hun doorlopend krediet gedurende de looptijd van dat krediet in de pas zal blijven met de relevante marktrente. De bank mag de rente dus wel eenzijdig wijzigen, maar moet wel binnen een bepaalde marge blijven.
Recent heeft Rabobank aangegeven klanten te gaan compenseren. Deze klanten krijgen vanzelf bericht. Volgens de Consumentenbond gaat het om ongeveer 200.000 klanten van de bank. Interbank zette al eerder een compensatieregeling op waarvoor klanten die in aanmerking denken te komen zich zelf moeten melden. ABN Amro is nog in gesprek met de Consumentenbond en de belangenorganisatie onderzoekt nog of er ook andere banken te hoge rentes berekenden.
Geld nodig?
Denk goed na voordat je een doorlopend krediet afsluit. Veel grote banken bieden inmiddels al geen doorlopende kredieten meer aan, maar alleen nog persoonlijke leningen met een vaste looptijd. Ook daarvoor geldt: wat betekent het op de lange termijn voor je maandelijks budget? De Risicometer Lenen van budgetinstituut Nibud geeft inzicht in de gevolgen van een lening voor je financiële situatie. Raadpleeg ook je financieel adviseur: misschien zijn er andere mogelijkheden om je doelen te verwezenlijken.