Wanneer bedrijven hun cybersecurity niet beter op orde krijgen, dan kan het maar zo zijn dat de premies van cyberverzekeringen onbetaalbaar worden. Die voorspelling wordt gedaan door experts in de verzekeringsmarkt. Hoe pak je dat als ondernemer het beste aan?
Voor verzekeringen in de ‘offline’ wereld is het verband tussen risico, preventie en premie glashelder: een rieten dak is een extra risico en dus eist de verzekeraar een brandblusser, bij bepaalde apparatuur hoort een sprinklerinstallatie en dure auto’s moeten op een voorgeschreven manier zijn beveiligd.
Achterdeur
In de online wereld is dat niet anders, ook daar probeert de verzekeraar het risico in te schatten en er een premie aan te hangen. Wanneer jouw online hang- en sluitwerk ondermaats is, dan heeft de verzekeraar daar weinig trek in en zal eisen dat je de boel eerst eens op orde brengt óf een hoge premie berekenen. Verzekeraars doen dat ook omdat ze de schades zien toenemen. Het gaat bij een schade immers niet om alleen het betalen van losgeld na een ransomhack: er is ook productieschade omdat bijvoorbeeld veel logistieke systemen digitaal worden aangestuurd, er is reputatieschade, er kunnen boetes verschuldigd zijn omdat klantgegevens op straat liggen en je kunt als bedrijf zelfs helemaal plat komen te liggen.
Risicoscan
Weten hoeveel risico jouw bedrijf loopt? Via deze tool krijg je al snel een inschatting van de risicoklasse waarin je onderneming valt en de maatregelen die je moet nemen. Wil je meer weten over de voorwaarden en premies van een cyberverzekering, raadpleeg dan je adviseur. Die kan je precies vertellen welke maatregelen je (nog) moet treffen, wil de verzekeraar je accepteren. Ook kan hij de juiste verzekeringsdekking adviseren.
Tip!
Een van de voordelen van een cyberverzekering is dat er vaak direct bijstand geboden wordt bij een aanval: een speciaal cyberteam biedt ondersteuning, zoekt naar oplossingen en handelt bijvoorbeeld de mogelijke afpersing voor je af.